Frågor & svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi får om auktorisation
Vilka handlingar krävs när jag ansöker om auktorisation?
Du ska bifoga undertecknad årsredovisning, revisionsberättelse och gällande ansvarsförsäkring till din ansökan. Beroende på vilken auktorisation du ansöker om, finns ytterligare handlingar som du kan behöva fylla i. Det kan hända att du måste komplettera ditt underlag vid förfrågan.
Hur vet jag att mitt företag beviljats auktorisation?
Under själva granskningsprocessen hålls du informerad via mejl, och efter beviljad auktorisation får du ett informationsmejl. Via det kan du hämta såväl certifikat som intygar auktorisationen, som logotyp att använda i din marknadsföring.
Vad händer om jag får avslag?
Om du får avslag, det vill säga inte uppfyller villkoren för auktorisation, informeras du även om detta. Då har du sex månaders karens, och efter det är du välkommen att söka på nytt.
Hur länge gäller min auktorisation?
Auktorisationen gäller ett år, för att fortsatt vara auktoriserad måste ansökan göras årligen. Du kommer att få en påminnelse via mejl om att det är dags att ansöka, cirka en månad innan din auktorisationstid går ut. Vid den nya ansökan görs en likadan granskning som vid inträdet, och kräver samma typ av underlag.
Vad innehåller auktorisationsutbildningen?
Den innehåller en översiktlig genomgång av de olika delar som ett auktoriserat företag behöver känna till, som till exempel auktorisationsvillkoren, försäkringsfrågor, arbetsmiljöfrågor samt våra olika kollektivavtal. Läs mer om kursen.
Vad kostar auktorisationsutbildningen?
Auktorisationsutbildningen kostar 1 500 kronor för person ett, därefter 300 kronor för medföljande person.
Hur ska jag synliggöra i min marknadsföring att mitt företag är auktoriserat?
Genom att använda auktorisationslogotyperna på webben och i övrig marknadsföring. Detta framgår i villkoren för auktorisation. Logotypen mejlas till dig i det informationsmejl du får efter godkänd auktorisation.