Auktorisation
Auktorisationen säkerställer att du som medlem arbetar seriöst och uppfyller våra höga krav. Det innebär också en trygghet för kunder och medarbetare.
Vill du trygga kompetensen? Då ska du använda dig av något av Kompetensföretagens auktoriserade medlemsföretag.
En kvalitetsstämpel
Arbetsgivar- och branschmedlemmar i Kompetensföretagen erbjuds att ansöka om auktorisation. Medlemsföretaget granskas vid första auktorisationstillfället och därefter en gång om året.
Granskningen sker i auktorisationsnämnd och därefter beslutar Kompetensföretagens styrelse om auktorisation.
Företag som har haft verksamhet i mindre än ett år kan inte ansöka om auktorisation förrän efter cirka 12 månader, men de måste uppfylla de grundläggande villkoren för Arbetsgivar- och branschmedlemskap.
För bemanningsföretag
Grundläggande för att kunna bli auktoriserat är att företaget är arbetsgivar- och branschmedlem i Kompetensföretagen.
För omställningsföretag
Grundläggande för att kunna bli auktoriserat är att företaget är arbetsgivar- och branschmedlem i Kompetensföretagen.
För rekryteringsföretag
Grundläggande för att kunna bli auktoriserat är att företaget är arbetsgivar- och branschmedlem i Kompetensföretagen.
För att bli auktoriserat bemannings-, omställnings- eller rekryteringsföretag behöver företagen uppfylla villkoren för auktorisation.
Kompetensföretagen erbjuder tre typer av auktorisationer
När ansökan är komplett granskar auktorisationshandläggaren inkomna ansökningar.
Göran Hägglund är ordförande för Kompetensföretagens auktorisationsnämnd sedan 2018. Hans uppgift är att leda nämndens arbete med granskning av auktorisationsansökningar och rekommendationer till Kompetensföretagens styrelse.
Utbildning inom auktorisation
Ansök om medlemskap
Vanliga frågor om auktorisation
För medlemskap i Kompetensföretagen krävs att företagsförsäkringen har ansvarsförsäkring. I ett samarbete med Söderberg & Partners och Svedea har medlemmar möjlighet att teckna företagsförsäkring hos dem som motsvarar de krav som ställs för medlemskap. Det går givetvis att teckna hos andra försäkringsbolag för den som så önskar.
Auktoriserade medlemsföretag behöver meddela detta till Söderberg & Partners (om det inte gjorts tidigare) och får då 10 procents rabatt på sin företagsförsäkring vid nästa årsförnyelse.
Företagsförsäkringen kan innehålla olika delar beroende på behov, som till exempel ansvarsförsäkring, förmögenhetsbrottsförsäkring, egendomsförsäkring, tjänstereseförsäkring och så vidare. För mer information, kontakta Söderberg & Partners
Epost: kompetensforetagen@soderbergpartners.se
Tel: 08 – 501 115 08