Ny rapport: En omöjlig matchning
Förändringar i ersättningen och ständigt ökande krav har gjort det svårt för seriösa matchningsföretag att leverera tjänster med hög kvalitet. Det visar en ny rapport från Kompetensföretagen och Utbildningsföretagen.
– Arbetssökande drabbas när matchningsleverantörerna inte får rätt förutsättningar, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert på Kompetensföretagen.
Med goda resultat har fristående leverantörer utgjort en central del i den aktiva arbetsmarknadspolitiken i över 30 år.
Den första moderna matchningstjänsten kom med införandet av Stöd och Matchning (STOM) 2014, som ett komplement till Arbetsförmedlingens övriga utbud. Sedan dess har matchningsleverantörer stöttat arbetssökande genom rustande och matchande insatser. Närmare fyra av tio deltagare går vidare till jobb eller utbildning efter avslutad tjänst.
Ursprungligen var matchningstjänsterna tänkta att vända sig till 40 procent av de inskrivna på Arbetsförmedlingen, men i dagsläget är det endast omkring 12 procent som får ta del av tjänsterna. Från STOM till Kundval Rusta och Matcha (KROM) och dagens Rusta och Matcha 2 (ROM2) har dock mycket förändrats som gjort det allt svårare för högt presterande leverantörer. Det handlar om ökade krav på personal och lokaler kombinerat med högre kostnader och en successiv urholkning av ersättningen.
Högre krav och urholkad ersättning gör det allt svårare för högt presterande leverantörer.
I denna rapport studeras förändringar när det kommer till ersättningsform och kravställningar från den första moderna matchningstjänsten till dagens Rusta och matcha 2. För att kunna jämföra ersättningsmodellerna i de olika matchningstjänsterna utgår denna studie från beräkningar av fyra typfall av deltagare: två typfall som står närmare arbetsmarknaden och två som står längre från arbetsmarknaden, där resultat uppnås i ena av de nämnda typfallen.
Rapporten visar bland annat att:
- Lägre vikt har lagts vid att uppnå ett snabbt resultat i ROM2 jämfört med KROM, på grund av halveringen av snabbhetspremien och tilläggsersättningen i ROM2. I typfall 4 (en deltagare som står längre från arbetsmarknaden och som uppnår resultat) innebär det en minskning med uppemot 13 procent lägre ersättning för leverantören.
- Trots kraftiga prisökningar i samhället (motsvarande 32 procent sedan mätpunkten december 2014) har ersättningsnivåerna för matchningstjänsterna inte justerats upp. Det innebär i praktiken att ersättningen har urholkats över tid.
- Mellan 2014 och idag har arbetskraftskostnaderna ökat med 43,1 procent. I en personalintensiv verksamhet har denna ökning en stor betydelse för verksamhetens kostnader.
- Stora svängningar i deltagarvolymer och en förändrad deltagarsammansättning har försvårat leverantörernas S och tjänsteutveckling.
- Ökade krav på personal, lokaler och längden på resultat mellan matchningstjänsterna har drivit på kostnader för leverantörerna, utan motsvarande ökningar i ersättningsnivåerna. Bland annat har kraven avseende godkänd utbildning, personaltäthet, lokalernas tillgänglighetsanpassningar, öppettider och längden på resultat efter avslutad matchningstjänst ökat.
Sammantaget har de ökade kraven och kostnaderna, kombinerat med urholkad ersättning, över tid försämrat för högt presterande leverantörer att skapa kvalitativa och hållbara tjänster. För att säkerställa att arbetssökande får det stöd som de behöver av matchningstjänsterna föreslås ett antal åtgärder.
Arbetsförmedlingen säkerställa att de lägst presterande leverantörerna utesluts
Kompetensföretagen och Utbildningsföretagen anser att Arbetsförmedlingen ska återställa resultatersättningen till tidigare nivåer, skapa bättre förutsättningar för jämna deltagarvolymer samt säkerställa att de lägst presterande leverantörerna utesluts. Det är av största vikt för att behålla högre presterande leverantörer inom matchningstjänsterna, och i förlängningen för att de arbetssökande ska få det bästa stödet. Förhoppningsvis kan denna rapport bidra till en ökad förståelse för hur branschens villkor försämrats, vilket leder till förbättringar i framtiden.