Hoppa till innehåll

När coronapandemin bröt ut var det många som inte ville eller kunde handla på samma sätt som tidigare. Framförallt påverkades riskgrupper som behövde begränsa sina sociala kontakter till ett minimum.  Middlepoint bemannar infodiskar i köpcentrum runt om i landet. För affärsområdeschef Thomasine Grönstedt och vd Pontus Esbo blev det tydligt att de kunde hjälpa både dem som inte själva kunde handla och samtidigt stötta de lokala butikerna. Tillsammans skissade de fram en gratis personal shopper-tjänst som kunde lanseras direkt.

Tjänsten är enkel för den som ska handla. I korta drag gör personal shoppertjänsten att en person kan handla hemifrån och få varorna levererade samma dag. Man skickar sin lista till en personal shopper i det aktuella centrumet. Hen går till de respektive butikerna och handlar varorna. Betalningen sker som vanligt i kassan där personen hemma betalar med swish och personal shoppern ser till att butiken får sina pengar. När shoppinglistan är avbockad och alla varor handlade, lämnas de till en transportfirma. Den kör i sin tur ut varorna till den som beställt. Att tjänsten är gratis är viktigt för att alla som har behov ska kunna använda den.  

Personal shopper-tjänst hjälper riskgrupper och den lokala butiken

– Vi är ett företag som är sprunget ur att den personliga servicen är avgörande. Både genom att vi som företag är personliga gentemot våra kunder och att vi säkrar att alla våra kunders kunder får den service som de behöver. I och med pandemin så kändes det viktigt att vi hittade ett sätt där vi kunde stötta både våra kunder. I det här fallet köpcentrum, men också deras kunderpersoner som av olika anledningar inte själva kan handla på grund av covid-19, berättar Thomasine Grönstedt.

För Middlepoint innebar tjänsten en utmaning då det var avgörande att hela flödet var säkert, både för den som handlar och butikerna. Det är också viktigt att medarbetarna är säkra när de befinner sig i de olika centrumen.  

– Självklart följer vi de restriktioner som gäller, och råden från Folkhälsomyndigheten. I samråd med våra uppdragsgivare använder sig även personalen, i olika utsträckning, av skyddsutrustning. Och skulle någon av våra medarbetare inte känna sig helt bekväm med att vara i centrumet, så anpassar vi oss självklart efter det. För målet med den här tjänsten är att fler ska känna sig trygga i en situation som är svår att kontrollera – det gäller alla involverade, säger Pontus Esbo.  

Faktaruta
Företagsnamn:  Middlepoint
Verksamhet:  Facility servicetjänster mot företag, fastigheter och köpcentrum
Vanligaste tjänsterna:  Service managers, receptionist, office managers m.fl. med tillhörande kringtjänster 
Närvaro:  Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala
Antal anställda:  Cirka 85 (plus hundratals timanställda)
Webbplats: Middlepoint