Arbetssökande får hjälp över digitala trösklar
Hur söker man jobb under en pandemi när man inte har tillräckliga kunskaper om datorer och internet? I början av krisen såg Nordisk Kompetens, som arbetar med stöd och matchning, ett snabbt växande behov av digital kompetens. Man valde därför att ge de arbetssökande möjlighet att lära sig. Lars Hallerskog är ansvarig för digitaliseringsarbetet på Nordisk Kompetens och håller en kurs till hjälp över digitala trösklar för de arbetssökande som har minst datorvana.
Nordisk Kompetens såg tidigt att det fanns ett stort kunskapsbehov, och för att underlätta jobbsökandet för de arbetssökande startade de därför digitala grupper. Lars Hallerskog var själv deltagare på en sådan kurs.
– Jag insåg under kursens gång att kunskapsnivån bland deltagarna var väldigt ojämn. Vissa hade till och med svårt att veta hur man sätter på en dator. Jag föreslog därför en kurs för de som saknar datorvana och Nordisk Kompetens nappade direkt.
Mitt mål är att de ska kunna fixa allt från att sätta ihop ett cv till att hitta jobb på nätet och sen också söka jobben
Kursen erbjuds till alla
Nordisk kompetens erbjuder numera utbildningen till alla arbetssökande. De får bland annat lära sig hur datorer, internet, mejl och Microsoft Word fungerar. Allt för att de ska få bli så anställningsbara som möjligt.
– Deltagarna väljer själva vad de tycker att de behöver och vi finns där för att ge dem råd. Mitt mål är att de ska kunna fixa allt från att sätta ihop ett cv till att hitta jobb på nätet och sen också söka jobben.
Lars berättar att det är en stor utmaning att lära personer som aldrig använt en dator att klara av att göra digitala ansökningar själva, men att det också är oerhört givande att hålla i kursen. Han säger att mycket handlar om att få deltagarna att känna sig bekväma och lita på sin egen förmåga.
Får hjälp över digitala trösklar
– Det handlar till stor del om att hjälpa dem över den digitala tröskeln. Och det är väldigt roligt att se när någon som först kallat sig själv datoranalfabet i slutet av kursen klarar av att lösa sina digitala problem själv. Jag är verkligen imponerad av våra arbetssökande som vågar och kan. Det är verkligen häftigt att se när människor växer.
På Nordisk Kompetens tror man att behovet kommer att finnas kvar även efter coronapandemin och man tänker därför fortsätta med kurserna även när krisen är över.
– Jag tror att det här har kommit för att stanna, på gott och på ont. Alla måste idag ha grundläggande koll på grundläggande digitala verktyg för att göra ett bra jobb. Vi känner att vårt arbete med att få personer att känna sig så pass trygga att de vågar använda en dator därför är väldigt viktigt. Inte bara för individerna vi hjälper utan också samhället i stort.
Faktaruta Företagsnamn: Nordisk Kompetens Verksamhet: Stöd- och matchningsföretag Vanligaste tjänsterna: Hjälper personer inom rekrytering, omställning och arbetssökande Närvaro: 13 platser runtom i landet. Antal anställda: 39 anställda Vision: Att vara en betydande positiv kraft på den svenska arbetsmarknaden. Webbplats (klicka här) |